3 tipy, jak budovat firemní brand v roce 2021

Pojem „firemní brand“ vnímá každý trochu jinak. Zatímco někdo si představí hlavně vizuální prvky jako barvy, fonty a loga, jiní vidí zase spíše vizi, cíle nebo hlavní myšlenky dané společnosti. Ať tak nebo tak, většina se shodne na jednom –⁠ brand v dnešní době hraje významnou roli. Pojďte se tedy podívat na to, co přesně si pod firemním brandem představit, a zjistěte, jak svou značku úspěšně posilovat a budovat.

Firemní brand není jen vizuální identita nebo konkrétní vize firmy. Právě naopak –⁠ s trochou nadsázky by se dal popsat spíše jako emoce nebo prožitek. Jde o něco, co spojuje celou firmu, jde o prvek, který je silný a stabilní. Zatímco lidé ve společnosti se mohou měnit, brand zůstává a tvoří emoční pouto nejen mezi firmou a zákazníkem, ale také mezi firemními zaměstnanci.

1) Odlište se a specializujte se

Prvním krokem při budování brandu může být to, že si specifikujete, v čem je právě vaše firma jiná, a vymyslíte, jak tuto odlišnost komunikovat zákazníkům. Vezměte však v úvahu to, že v dnešní době jen nižší cena nestačí. Dejte zákazníkům i jiné důvody, proč milovat vaše produkty. Může jít o skvělý servis, kvalitní poradenství a nebo třeba dáreček k nákupu. Zároveň také vystupujte jako odborníci ve svém oboru a soustřeďte se na to, co patří mezi vaše nejsilnější stránky.

2) Myslete na detaily

To, že vizuální identita značky je při jejím budování velmi důležitá, asi není potřeba připomínat. Téměř každá firma už v dnešní době má své logo, specifický font a nebo paletu barev, kterou využívá na reklamních materiálech. Pokud tedy chcete trumfnout konkurenci, měli byste zajít ještě dál. Možností je například sjednocené firemní oblečení. To působí dobrým dojmem na zákazníka, a navíc posiluje pocity sounáležitosti s firmou u zaměstnanců. Často se využívají například trička s potiskem firemního loga, možností jsou však i polokošile, případně v některých provozech i mikiny ve firemních barvách. Mnoho zaměstnavatelů navíc svým zaměstnancům věnuje i jiné firemní předměty – oblíbené jsou třeba plátěné tašky nebo různé bloky a sešity. Pokud jsou tyto drobné dárečky praktické, zaměstnanci je často využívají i ve volném čase, čímž vlastně přispívají k propagaci firmy, potažmo budování brandu.

3) Buďte konzistentní

Vaše značka se v každém momentu, kdy komunikuje se zákazníkem, musí chovat stejným způsobem. Není možné, aby v některých situacích vypadala nebo mluvila trochu jinak. Všichni zaměstnanci, kteří mají komunikaci na starosti, proto musí sladit tonalitu i způsob, jakým využívají český jazyk. Grafici zase musí mít jasně dáno, jak mají vypadat veškeré vizuály. Pro všechny typy komunikace si proto vytvořte pravidla a přehledné manuály, které zaručí, že značka bude působit konzistentně. Vyhnete se tak zbytečnému zmatení zákazníků.

Extra tip: Nad firemním brandem nestačí pouze přemýšlet. Všechna pravidla, nápady a připomínky je nezbytné si sepsat. Bez toho je jen těžko dokážete zohlednit v praxi.